Na een lange winter is er heel wat werk aan de winkel in de winkel in de tuin, jammer genoeg gaat dat vaak gepaard met lichamelijke problemen, vooral aan de rug. Nochtans kan je dat voorkomen.

1. Hou je in

Ook al kriebelt het, probeert toch niet alles in één keer te doen. De sleutel tot het vermijden van rugpijn is het inlassen van verschillende pauzes, zeker bij het graven en harken.

2. Graaf op de juiste manier

Zorg ervoor dat je voor je lichaam graaft, op hetzelfde niveau en parallel met je heupen. Gebruik je voet om de schop in de aarde te duwen en leun erop om ze naar beneden te duwen in plaats van naar voren. Denk eraan om je knieën te buigen als je de aarde opheft, niet je rug.

3. Harken

Probeer je rug recht te houden en trek je hark naar je lichaam toe. Dat is beter dan harken aan één kant, want dan moet je je rug meer gebruiken.

4. Planten en potten

Gebruik ook bij het planten een kussentje voor je knieën om rugpijn te vermijden. Doe dit ook niet te lang aan een stuk, ga rechtstaan, neem een pauze en doe een paar stretchoefeningen.

Als je bezig bent met potten, dan doe je dat best op een oppervlak op een comfortabele hoogte.

5. Hef op de juiste manier

Hou ook in gedachten dat natte compost erg zwaar is, dus zorg ervoor dat je niet te ver moet sleuren met de volle potten. Gebruik een kruiwagen voor de zwaarste dingen.

Foto: winnebago.uwex.edu